vrijdag 7 februari 2020

Mijn 5 zintuigen (vervolg)

Op maandag 3 februari kwam nogmaals het 'ZIEN' aan bod 
en daarom had de juf een toiletrolletje bij.
Ze keek er door en zei het rijmpje:

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
en het is 'rood'.
'rood' wordt vervangen door andere kleuren

De kleuters moesten het voorwerp dan zoeken in de klas.
Daarna stelde de juf voor om zelf een verrekijker te knutselen.
Dat vonden onze vriendjes een leuk idee.
Dus gingen we aan de slag met de rolletjes 
die Josefien eens had meegebracht naar de klas.
Ze konden ook spelen met allerlei brillen, 
met de 'loose-parts' en in de speelhoeken.















In de namiddag had de juf nog een verrassing voor de kleuters.
Ze had een lichtbak op de tafel gelegd.
Daarop konden de kleuters dan allerlei 'loose-parts' leggen
 en zagen ze dat er soms licht door kon schijnen.
Daar hadden ze heel wat bewondering voor.









Op dinsdag kwam het 'GEHOOR' aan bod 
en deden we eerst een gehoorspelletje van beertje Ploem.
Daarna gingen de kleuters turnen met juf Sanne.
Na de speeltijd konden de kleuters een schuddoosje knutselen.
Ze mochten ook nog spelen met de 'loose-parts' en in de zandbak.

























Woensdag gingen we eerst weer dansjes inoefenen voor carnaval.









Daarna mochten ze experimenteren met muziekinstrumentjes,
 spelen met plasticine, met de 'loose-parts' en in de zandbak.









Voor we naar huis gingen deden we nog een gehoorspelletje.
In de huishoek lagen enkele instrumenten.
Deze waren ook in de zithoek te zien.
Een kleuter mocht een instrument laten horen 
en dan moest een andere kleuter raden welk instrument we gehoord hadden.
Niet gemakkelijk hoor.
Maar de meesten wisten het van de eerste keer.














Die middag mochten onze vriendjes hun knutselwerkjes mee naar huis nemen.






Op donderdag vertelde de juf eerst uit het zintuigenboek van Karel over de 'REUK'.
Daarna liet ze allerlei geuren ruiken.
Sommigen roken lekker, anderen een beetje raar of vies.
Daarna deden we met die geuren een geurspelletje.
Een kleuter kreeg een blinddoek om en mocht aan een potje ruiken.
Dan moest hij/zij raden welke geur het was door het juiste aan te duiden.












Later op de dag deden we nogmaals het gehoorspel
 met de instrumentjes op vraag van de kleuters.















Op vrijdag hadden we nog 1 zintuig dat we 
aan bod moesten laten komen,
de 'SMAAK'.
De juf had enkele potjes bij met de smaken 
'zoet, zout, zuur en bitter'
Hier mocht eerst iedereen eens van proeven.
Soms was het lekker, soms ook niet.
Daarna nam de juf allerlei bakjes met eetwaren in.
Daar werd ook van geproefd.





















Dan mocht iedereen nog iets nemen 
van het bakje dat zij/hij het lekkerste vond.


















Van al dat snoepen zijn onze tanden wel wat vies geworden.
Dus is het tijd om de tanden eens goed te poetsen.
Onze vriendjes hadden hun tandenborstel moeten meebrengen naar de klas.
Iedereen ging aan de slag.
De anderen gingen spelen.




















Voor het naar huis gaan was het nog even cinema.
We keken naar het zandkasteel.
Omdat er nog wat over was van het proeven, 
trakteerde de juf met nog enkele chipjes.
Het was een gezellig momentje.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten