vrijdag 17 januari 2020

Handen en voeten

Op maandag mochten de kleuters laten zien 
wat onze handen allemaal wel niet kunnen.
Klappen op allerlei manieren en plaatsen, 
tikken met vingers, vuisten maken, zwaaien, hartje maken, ...
Er kwam heel wat uit de bus.
Nadien mochten onze vriendjes rond hun handjes tekenen.
Ook konden ze spelen in de hoeken van de klas.


















Op dinsdag speelden we een voelspelletje 
met allerlei spullen die anders aanvoelen.
Rarara, wat zit er in de voeldoos?

liedje: 
Voelen met je handen, 
voelen overal,
is het een blokje of is het een bal?
Voelen met je handen,
voelen overal,
kun je het raden, 
weet je het al?













 Daarna mochten ze hun getekende handjes versieren 
met snipper die ze geknipt hadden.
Ze konden ook met plasticine spelen, 
nog oefenen bij het knippen en spelen in de hoeken.






Maar we hebben niet alleen handen aan ons lichaam.
Ook hebben we voeten waar we allerlei dingen mee kunnen doen.
Op woensdag deden we onze schoenen en sokken uit 
en bekeken we onze voeten.
 We vertelden wat we daar allemaal mee kunnen doen.













De juf had een blotevoetenpad aangelegd 
op de mat naast de zithoek. 
Dit zijn allerlei bakjes met verschillende materialen 
die allemaal anders aanvoelen. 
Soms was het zacht en aangenaam, 
maar soms ook hard of ruw en deed het een beetje pijn.
Daarna mocht iedereen dat eens uitproberen.
Ook in de gang lagen stapstenen, planken om op te stappen, 
nadat ze van de glijbaan waren gegaan.
In de hoeken van de klas kon ook gespeeld worden.































Daarna moesten al die sokken en schoenen 
weer aangedaan worden natuurlijk.
Voor sommigen ging dat redelijk vlot, 
voor anderen was er wel wat hulp nodig 
van de juf of van andere vriendjes.








Op donderdag was er eerst een toneeltje te zien in de kleine turnzaal.
Dit werd gespeeld om ons jaarthema
 'Samen ... beestig leuk!' verder voor te stellen. 
Het was 'Maks de hond' die er nu in voorkwam, 
een nieuw vriendje van Wally en Minou de poes.
Maks wil graag dat iedereen beleefd is,
 dankjewel en alsjeblieft zegt. 
Als ze dat doen, krijgen ze een stempeltje of sticker van de juf.
Ook in de eetzaal wordt dit verwacht en ook dat ze rustig kunnen eten.
Want ze kunnen er iets mee verdienen.
Op alle tafels staat een hondje.
Als ze het goed doen en het hondje blijft staan, 
verdienen ze een kruisje op een overzichtsblad.
Hebben ze het een hele week goed volgehouden, 
krijgen ze muziek op de speelplaats.
Ze hebben het intussen al verdiend.
DOE ZO VOORT!



















Daarna mochten onze vriendjes hun handen stempelen.
Ze kozen 2 kleuren en mochten elke hand 
met een kleur afdrukken op papier.
Ze konden ook schoeven in elkaar draaien of in de hoeken spelen.









Op vrijdag mochten de kleuters van hun handjes mannetjes maken.
Ze tekenden een gezichtje op hun hand.
Daarna zongen we samen een liedje over handen.
We verstopten onze handjes achter de rug
 en lieten ze dan te voorschijn komen
 om dan samen een bepaalde handeling te doen.

liedje:
Waar is handje, waar is handje?
Hier ben ik, hier ben ik.
Laat ons samen 'klappen', laat ons samen 'klappen',
KLAP KLAP KLAP,
KLAP KLAP KLAP. 
















Daarna mochten de andere kleuters nog hun handen stempelen.
Ze konden ook spelen met het kinetic sand of spelen in de hoeken.
Na de speeltijd wilden sommigen nog kleuren.
De juf zorgde voor een leuke prent van een gekke hand en voet.





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten